Vooraleer je een bedrijfsverhuizing gaat inplannen spreekt het voor zich dat je een goed beeld zal willen hebben op de kosten die daarvoor in rekening gebracht kunnen worden. Het is daarbij van belang om er rekening mee te houden dat er voor het uitvoeren van een bedrijfsverhuizing geen subsidies kunnen worden verkregen. Dit betekent dat alle kosten welke een zakelijke verhuis met zich meebrengt door jouw bedrijf zelf zullen moeten worden betaald. Wil jij ook graag verhuizen naar een nieuwe locatie, bijvoorbeeld omdat je bedrijf een aanzienlijke groei heeft doorgemaakt? In dat geval is het steeds de moeite waard om rekening te houden met de aangegeven kosten voor een bedrijfsverhuizing op deze pagina.

Hoeveel kost een bedrijfsverhuizing uitbesteden?

Het merendeel van de bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om hun bedrijfsverhuizing uit te besteden aan gespecialiseerd bedrijf. Dat is helemaal niet zo vreemd, want deze keuze brengt een niet onaanzienlijk aantal interessante voordelen met zich mee. Wat bijvoorbeeld te denken van het feit dat jij je als eigenaar van het bedrijf in principe nergens geen zorgen meer om hoeft te maken? Niet alleen zal je met zekerheid tijdens je bedrijfsverhuizing kunnen rekenen op bekwame en ervaren verhuizers, daarnaast zal je ook niet stil moeten blijven staan bij bijvoorbeeld het huren van verhuiswagens, verhuisliften en andere zaken.

 

De voordelen van het uitbesteden van een bedrijfsverhuizing mogen inmiddels wel duidelijk zijn, maar daarmee beschik je natuurlijk nog niet over een duidelijk zicht op de gemiddelde kosten waar je rekening mee dient te houden. Om er voor te zorgen dat je op financieel vlak geen sprong in het diepe waagt met betrekking tot je bedrijfsverhuizing hebben we alvast even de onderstaande, interessante prijstabel voor jou opgemaakt.

 

Type bedrijfsverhuizing Gemiddelde kostprijs
Goedkope verhuizing Tussen 425 & 595 euro
Efficiënte verhuizing Tussen 825 & 975 euro
Grote bedrijfsverhuizing (meer dan 50 kubieke meter aan inboedel) Tussen 1.325 & 1.650 euro

Hoeveel kost een bedrijfsverhuizing zelf doen?

Er zijn heel wat bedrijven die er voor kiezen om hun bedrijfsverhuizing in eigen handen te nemen. Dat kan mogelijks interessant zijn, maar in de praktijk geldt dit zeker niet voor elk bedrijf, in tegendeel. Hoe komt dit precies? Zeer eenvoudig. In het bijzonder voor een bedrijfsverhuizing geldt namelijk dat er veelal gebruik moet worden gemaakt van bijvoorbeeld speciaal vervoer. Dit niet alleen om de archiefkasten mee te vervoeren, maar ook om bijvoorbeeld grote machines te kunnen verhuizen. Een bedrijfsverhuizing zelf doen kan er dan wel voor zorgen dat je kan besparen op de arbeidskosten, maar daar tegenover staat dat je veelal wel zelf de nodige hulpmiddelen moet gaan huren. Dit geldt overigens ook niet uitsluitend voor de verhuiswagens, maar ook voor bijvoorbeeld mogelijke verhuisliften.

 

Omwille van bovenstaande is het altijd de moeite waard om even voor jezelf een gedetailleerde kostenberekening te doen. Vraag bij voorkeur offertes op bij verschillende verhuizers en weeg de kosten voor de arbeid af tegen de mogelijks niet onaanzienlijke huurprijzen die je moet betalen wanneer je de bedrijfsverhuizing zelf gaat doen. Alleen op deze manier zal je voor jouw bedrijf kunnen uitmaken wat nu echt de financieel interessantste optie is.

Bedrijfsverhuizing aangeven als bedrijfskosten?

Afhankelijk van de omvang van je onderneming dien je er zoals bovenstaande informatie reeds heeft aangegeven rekening mee te houden dat een bedrijfsverhuizing steeds gepaard kan gaan met een niet onaanzienlijk prijskaartje. Gelukkig bestaat er een mogelijkheid om de Nederlandse fiscus hiervoor mee te laten betalen. Het is namelijk mogelijk om de kosten die gemaakt worden met betrekking tot een bedrijfsverhuizing aan te geven als bedrijfskosten. In bepaalde gevallen is het zelfs mogelijk om een voorlopige teruggaaf aan te laten vragen bij de Belastingdienst door je accountant. Op deze manier hoef je niet tot het einde van het jaar of het begin van het volgende jaar te wachten tot je een gedeeltelijke terugbetaling kan bekomen. Het aangeven van de kosten die worden gemaakt met betrekking tot je bedrijfsverhuizing als bedrijfskosten in je belastingaangifte is dan ook zeker aan te raden.

Hoe besparen op de kosten bedrijfsverhuizing?

Voor heel wat bedrijven komt een bedrijfsverhuizing en dus ook de kostprijs die er mee gepaard gaat niet alleen onverwacht, maar ook nog eens ongelegen. Omwille van deze reden is het dan ook niet meer dan normaal dat er intensief wordt gezocht naar mogelijkheden om te besparen op deze kosten. Wij hebben daarom om af te ronden nog enkele interessante bespaartips voor jou op een rijtje gezet.

 

  • Kies voor een centraal gelegen verhuisbedrijf

Belangrijke bedrijfsverhuizing kosten zijn terug te vinden onder de vorm van  de voorrijkosten. Deze kunnen gelukkig op relatief eenvoudige wijze worden ingeperkt. Hoe? Door te kiezen voor een zo centraal mogelijk gelegen verhuisbedrijf.

 

  • Steek ook zelf de handen uit de mouwen!

Verschillende aspecten die gepaard gaan met een bedrijfsverhuizing zoals bijvoorbeeld het uit elkaar halen van bepaalde meubelen en / of het inpakken van allerhande kleine  voorwerpen in verhuisdozen kunnen eigenlijk perfect door jou zelf gebeuren. Door zelf de handen uit de mouwen te steken kan je in ieder geval behoorlijk veel besparen.