Het verhuizen van een volledige bedrijf van de ene naar de andere locatie is iets waar menig aantal mensen zich wel eens durven op verkijken. Op het eerste zicht lijkt het dan ook eigenlijk allemaal best behoorlijk voor de hand liggend te zijn, maar in de praktijk blijkt vaak toch net even wat anders. Wil jij er absoluut zeker van zijn dat jouw bedrijfsverhuizing niet in de soep loopt en ben je daarvoor nog op zoek naar een aantal belangrijke tips? Lees dan snel verder en ontdek hoe je jouw bedrijfsverhuizing zo vlot mogelijk kan laten verlopen!

Tip 1: Denk goed na over je bedrijfsverhuizing

Deze eerste tip lijkt voor de hand liggend, maar in de praktijk wordt een bedrijfsverhuizing nog steeds bijzonder vaak vanuit een impuls gedaan. Dit is soms een bewuste keuze van de leiding van het bedrijf, maar anderzijds kunnen de omstandigheden daar ook toe leiden. In ieder geval is het steeds van belang om goed na te denken over de nieuwe locatie die je gaat betrekken. Hoeveel parkeerplaatsen zijn er bijvoorbeeld vereist, zijn alle nodige voorzieningen voor handen en wat ook te denken van de mogelijke verdere groei die er nog kan gerealiseerd worden? Veel bedrijfsleiders gaan vooral bij dit laatste te beperkt stil waardoor ze eigenlijk binnen geen tijd terug moeten kijken naar een nieuwe locatie. Het spreekt voor zich dat dit niet meteen interessant genoemd kan worden.

Tip 2: Voorzie een goede planning voor iedereen

Een bedrijfsverhuizing is niet iets wat je zomaar even in één, twee, drie zelf kan doen. In het bijzonder wanneer je eigenaar bent van een gemiddeld of een groot bedrijf zal je best wat extra handen kunnen gebruiken. Je kan er in dit geval voor kiezen om een gespecialiseerd verhuisbedrijf in te schakelen, maar het is natuurlijk ook altijd mogelijk om een beroep te doen op de eigen mensen die actief zijn binnen je bedrijf. Voor welke van beide opties je op het einde van de rit ook mag kiezen, je zal er altijd rekening mee willen houden dat iedereen precies moet weten wat zijn of haar taken exact zijn. Een goede planning voorzien voor iedereen is net als een gedetailleerd draaiboek dan ook absoluut een must te noemen.

Tip 3: Communiceer duidelijk naar je klanten en partners toe

Het is compleet normaal dat een bedrijfsverhuizing een bepaalde periode in beslag neemt. Niet alleen tijdens de verhuisdagen zelf, maar ook voorgaand aan deze periode en zeker ook na afloop er van zal je kunnen vaststellen dat bepaalde bedrijfsprocessen mogelijks niet volledig perfect en op volle capaciteit gaan draaien. Een duidelijke communicatie naar niet alleen je klanten, maar ook richting je partners toe is altijd een vereiste. Weten ze niet dat je mogelijks telefonisch even onbereikbaar bent door toedoen van de bedrijfsverhuizing? Dan zou dat er mogelijks voor kunnen zorgen dat er foutieve conclusies worden getrokken.

Tip 4: Neem een verhuiscoördinator onder de arm

In het bijzonder voor grotere bedrijven geldt dat er met zoveel verschillende factoren rekening dient te worden gehouden dat een foutje of een misverstand slechts in een klein hoekje schuilt. Dat is natuurlijk best vervelend, want de kleinste fout kan er voor zorgen dat de volledige bedrijfsverhuizing aanzienlijk langer uitloopt. Ben jij iemand die er absoluut zeker van wil zijn dat zijn of haar bedrijfsverhuizing echt op de meest efficiënte wijze verloopt? In dat geval kan het mogelijks interessant zijn om een echte verhuiscoördinator onder de arm te nemen. Het betreft hier een echte expert welke er op zal toezien dat jij ook tijdens de verhuis nog steeds de zakelijke kant van je onderneming voor je rekening kan nemen.

Tip 5: Vraag offertes aan bij meerdere verhuisbedrijven

Het verhuizen van een volledig bedrijf van locatie A naar locatie B is niet alleen vaak zeer tijdrovend, daarnaast kunnen er zomaar ook vrij stevige kosten mee gepaard gaan. Dat laatste is zeker iets om rekening mee te houden. Ondanks het feit dat je de verhuiskosten van jouw bedrijf perfect kan ingeven als bedrijfskosten in je belastingaangifte spreekt het uiteraard voor zich dat  je deze toch zo beperkt mogelijk zal willen houden. Vraag daarom gerust offertes aan bij verschillende verhuisbedrijven en weeg ze tegenover elkaar af. Je zal merken dat je op deze manier het kostenplaatje voor jouw bedrijfsverhuizing aanzienlijk binnen de perken kan houden.

Tip 6: Controle na afloop van de bedrijfsverhuizing

Is de bedrijfsverhuizing ten einde? Of beter gezegd, zijn alle voorwerpen, documenten, meubelen, etc. van de oude naar de nieuwe bedrijfslocatie gebracht? In dat geval ben je nog niet helemaal klaar. Het is altijd interessant om even een grondige controle, bijvoorbeeld van de inventaris te doen. Bekijk daarnaast of er tijdens de bedrijfsverhuizing zaken beschadigd zijn geraakt of niet en of je daar mogelijks de verzekering voor kan aanspreken. Wees er tot slot ook zeker van om na afloop van je bedrijfsverhuizing de nieuwe gegevens kenbaar te maken aan de wereld. Dit dus niet alleen op je eigen website en social media, maar bij voorkeur ook via e-mail naar zowel je klanten als naar de partijen waarmee je samenwerkt.